'Articipation terugblik

'ARTICIPATION

Theater en muziek voor, over en door jongeren

In ‘ARTICIPATION speelden jongeren voor jongeren verhalen van het publiek terug via improvisatie-werkvormen theater en muziek. Ontroerend, plezant, verrassend, verbindend. 

met de steun van

Verhaal  -  Verbinding  -  Ontmoeting

Het campagnebeeld

Na enkele pogingen om een goed campagnebeeld te krijgen, kwamen we op dit schilderij van Sarah Ha: Hope in a Changing World. Het symboliseert 'gelijkheid in diversiteit' en is een kleurig en hoopgevend beeld. We contacteerden Sarah en kregen toestemming om het schilderij te gebruiken als campagnebeeld voor ons project 'Articipation!

Sarah Ha is een activiste en leider op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie. Ze is oprichter en CEO van Jayu Consulting en Vice President of National Community Alliances bij Teach For America, waar ze zich inzet voor sociale rechtvaardigheid en inclusieve gemeenschappen. Met haar werk helpt ze organisaties en leiders om systemische ongelijkheid aan te pakken en positieve verandering te stimuleren.

De activiteiten

September 2022 - juni 2023

Trainingsweekends

In 2 trainingsweekends gaven we jongeren de kans om de techniek van het terugspelen in theater en muziek aan te leren. Tegelijk waren de weekends vormend en uitnodigend voor hun zelfvertrouwen en expressie.

'Articipation training - theater - 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater - 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - muziek 3-4 dec. 2022
'Articipation training - muziek 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - vertellen met verhalendobbelstenen
'Articipation training - vertellen met verhalendobbelstenen
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022

Voorstellingen

Tijdens de voorstellingen werden verhalen uit een inclusief publiek verteld en teruggespeeld in theater en muziek. De jongeren vertelden uit hun persoonlijke leven en de acteurs speelden deze verhalen meteen op scène. Zo werd het verhaal van de jongere geëerd en gedeeld. Daardoor ontstond dialoog en werd het soms kwetsbare verhaal gewaardeerd en in een nieuw perspectief geplaatst. Dit zorgde voor verbondenheid en respect voor ieders kwetsbaarheid.


In de verhalen werden noden zichtbaar waar soms in de samenleving weinig ruimte voor is.. Door deze noden in kaart te brengen, konden we ideeën formuleren om verandering in de samenleving aan te brengen. Deze ingesteldheid vormt de basis van maatschappelijke betrokkenheid en democratie.

We voerden 5 voorstellingen uit (oktober en, december '22, maart, april en mei '23. De voorstellingen werden gekaderd in thema's: verslaving, migratie, LGBTQ+.


Vooraf werd telkens een inleiding gegeven waarbij het thema gekaderd werd, waardoor jongeren zich konden inleven in de thematiek en een ruimer beeld kregen ervan. Vervolgens werden er enkele speelse werkvormen gedaan in groepjes om vertrouwen te winnen om te kunnen vertellen in de voorstelling.


Na de voorstelling reflecteerden we over de verhalen, de effecten van het terugspelen en de noden die zichtbaar werden.

September 2023 - december 2024

Promo promo promo!

Om jongeren warm te maken voor ons project trokken we naar Brugse scholen waar we met enkele vrijwilligers lekker gingen "jammen" met onze muziekinstrumenten. De sfeer zat goed, en zo konden we jongeren vertellen over het project en hen uitnodigen om mee te doen! Dit had helaas weinig effect. Maar het was plezant. Tja...

IMG_2268
IMG_2265
IMG_2264
IMG_2263
IMG_2256
IMG_2262
IMG_2250
IMG_2253
IMG_2254
IMG_2247
IMG_2248

All-in en outreachend

Doordat we te weinig jongeren bereikten met de voorstellingen, veranderden we in de tweede fase van het project de formule van trainingsweekends en aparte, terugspeel-voorstellingen in een bepaald thema naar een "all-in"-formule, waarin we zelf naar scholen trokken om een dag te werken met leerlingen en hen training te geven met aansluitend de kans om te spelen in een voorstelling voor elkaar. 


Het opzet bleef hierbij ongewijzigd, en dezelfde doelen, naar durf, expressie, respect, betrokkenheid en sociaal engagement werden nagestreefd.


Door deze aangepaste formule konden we in het totaal meer dan 350 jongeren laten deelnemen aan 'Articipation!

'Articipation training - muziek - 3-4 dec. 2022
'Articipation training - muziek - 3-4 dec. 2022
'Articipation training - lunch 3-4 dec. 2022
'Articipation training - lunch 3-4 dec. 2022
'Articipation training - leren improviseren met muziekinstrumenten
'Articipation training - leren improviseren met muziekinstrumenten
'Articipation training - muziek 3-4 dec. 2022
'Articipation training - muziek 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - theater 3-4 dec. 2022
'Articipation training - lekker en gezond eten
'Articipation training - lekker en gezond eten
'Articipation training - muzikale impro
'Articipation training - muzikale impro
'Articipation training - drama werkvormen
'Articipation training - drama werkvormen
'Articipation training - drama werkvormen
'Articipation training - drama werkvormen
'Articipation training - avondmaal
'Articipation training - avondmaal
'Articipation training - lunch
'Articipation training - lunch
'Articipation training - lunch
'Articipation training - lunch
'Articipation training
'Articipation training
'Articipation training
'Articipation training
Reflectieve werkvormen
Reflectieve werkvormen
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling - publiek informeren
Terugspeelvoorstelling - publiek informeren
Terugspeelvoorstelling - thema kaderen
Terugspeelvoorstelling - thema kaderen
Terugspeelvoorstelling - reflectie over de maatschappelijke noden
Terugspeelvoorstelling - reflectie over de maatschappelijke noden
FUS - acteurs die terugspeeltheater uitvoerden
FUS - acteurs die terugspeeltheater uitvoerden
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Terugspeelvoorstelling
Informeel contact - belangrijk voor het vertrouwen
Informeel contact - belangrijk voor het vertrouwen
Terugspeelvoorstelling - inleiding in het thema
Terugspeelvoorstelling - inleiding in het thema
Terugspeelvoorstelling - reflectiewerkvorm schrijven
Terugspeelvoorstelling - reflectiewerkvorm schrijven
Terugspeelvoorstelling - reflectiewerkvorm schrijven
Terugspeelvoorstelling - reflectiewerkvorm schrijven
Terugspeelvoorstelling - reflectiegesprekken
Terugspeelvoorstelling - reflectiegesprekken
Terugspeelvoorstelling - reflectiegesprekken
Terugspeelvoorstelling - reflectiegesprekken
Terugspeelvoorstelling - reflectiegesprekken
Terugspeelvoorstelling - reflectiegesprekken
Terugspeelvoorstelling - inleiding op het thema
Terugspeelvoorstelling - inleiding op het thema
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling met FUS in Het Poorthuis
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Terugspeelvoorstelling - voorbereidende werkvormen
Inleiding in het thema
Inleiding in het thema
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Terugspeelvoorstelling - inleefspel met korte verhalenstrookjes
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Oostende - UGent
IMG_9889
IMG_9889
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Oostende - UGent
Oostende - UGent
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - Sint-Andreas
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - Het Poorthuis
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA
Brugge - OKAN KTA

Jongeren aan het woord

“Als ik bijvoorbeeld nu zaken terug zie komen op sociale media over het LGBTQIA, dat ik daar anders naar kijk dan misschien voor de voorstelling. Niet dat ik daar voor een voorstelling anti-homo en dergelijke was. Maar dat je nu meer personen kunt inbeelden en dat je voordien iets had van, dat is één groep en dat dat toch een ander gevoel is als je echt zo'n verhaal van mensen hebt gehoord.”

“Het was bijzonder om je verbonden te voelen met mensen die je voor het eerst ontmoet, en met verhalen die zo anders zijn dan de jouwe, maar die in de kern toch over hetzelfde gaan.”

“Ik denk dat het grote ding daarbij is van erbij te kunnen horen in de maatschappij. En dat dat een beetje doorgetrokken werd in de andere verhalen. Dus erbij horen en het geapprecieerd worden door mensen. Ik denk dat dat wel een beetje terugkwam in de voorstelling. En ook de moeilijke periodes uit mensen hun leven.” 

Privacy beleid

OK